Efter regn kommer solsken!

När måsvingedörrarna en efter en glider upp i det aprilgrå morgondiset, och de särskilt inbjudna McLaren-ägarna kliver ur sina fordon, konstateras att McLaren Raceday den här gången bjuder på kall, blöt asfalt och såphala curbs.

Svensk banpremiär för Artura under McLaren Raceday

Nattens regn har kryddat Ljungbyheds motorbana med extra tuffa förutsättningar. När måsvingedörrarna en efter en glider upp i det aprilgrå morgondiset, och de särskilt inbjudna McLaren-ägarna kliver ur sina fordon, konstateras att McLaren Raceday den här gången bjuder på kall, blöt asfalt och såphala curbs. Kaffet och frukostfrallorna behövs – liksom experternas goda, körtekniska råd. På plats finns nämligen racingstjärnan och McLaren-profilen Daniel Roos, liksom STCC-vd:n Micke Bern.

"Det finns bara fördelar med att köra i regn. Man lär känna bilen mycket bättre och blir i slutänden en mycket bättre förare", säger Micke Bern.

Under den teoretiska genomgången återkommer ord som 'precision' och 'mjukhet', förmågan att hitta rytm och balans i sin körning.  

"Ett vanligt misstag är att man är för het på gröten. Man går in i kurvan i för hög hastighet. Det är bättre att gå in lite mjukare och istället bygga upp sin körning varv för varv. Man är inte superhjälte på det första varvet", säger Daniel Roos.

Bilarna ställer upp ute på banan enligt devisen 'Följa John'. I täten står en nyregistrerad Artura redo. Bakom ratten sitter Daniel Roos. Pedagogiskt tar han hela ledet genom banan för att visa idealspåret. Lektionen innebär samtidigt att en Artura för första gången rullar ut på en svensk racingbana. Efter genomgången är det dags att köra på riktigt – och Daniel Roos och Micke Bern turas om att åka med i kundernas bilar som instruktörer.



"Jag har kört mycket bana på egen hand förut, men aldrig tillsammans med någon som visar spåren och ger mig bra tips. Väldigt lärorikt. Samtidigt är det en avslappnad och trevlig atmosfär här, precis som det ska vara", säger McLaren-kunden Jens Petersson, som rattar en McLaren 570 GT.

"Jag har kört lite olika märken förut, men McLaren är den häftigaste. Den längtar verkligen ut på bana. När man provocerar den händer det grejer!"

Efter ett saftigt kycklingbröst med potatispuré till lunch kommer bästa tänkbara dessert: Solen tittar fram och banan torkar upp. Varvtiderna minskar och leendena växer – även hos racingstjärnan Daniel Roos. 2022 års mästare i Pro/Am i GT4 Scandinavia ska i år, tillsammans med medföraren Erik Behrens och teamet ALFAB Racing, försvara titeln i en ny McLaren Artura GT4. När Daniel Roos avslutningsvis bjuder in till en åktur på Ljungbyheds motorbana är det således en extra taggad och nyfiken proffsförare som lär känna nya Artura

"Jag gillar verkligen inredningen i Artura. Känns riktigt modern och snygg", säger han.

Men det är som bekant insidan som räknas. Och den gör ingen besviken. V6:an skjuter tillsammans med elmotorn iväg bilen 0-100 km/h på under tre sekunder.

"De har verkligen lyckats med bilens uppsättning, den känns fantastiskt bra", säger han och styr ur den sista kurvan inför raksträckan med full gas.

"Det här tröttnar man aldrig på. Aldrig!"

 

GALLERI

BEGAGNADE BILAR